Fortsatt digital kirke framover

Kirkens digitale tilbud har eksplodert og det er nedlagt en imponerende jobb i svært mange menigheter over hele Borg. Det er all grunn til å klappe, rope hurra og ære sine medarbeidere! Listen med digitale tilbud fra kirken har vært lang og god, og svært mange fortsetter med planlagt sendeskjema i ukene framover. - Vi skal ikke tilbake, men framover, sier kirkerådets direktør Ingrid Vad Nilsen om kirkens digitale tilbud.

Fortsatt digital kirke framover

Mange har gjort seg så mange positive erfaringer med digitale tilbud at man har bestemt seg for å fortsette. Mange forteller om stor oppslutning og seere på gudstjenester, andakter og musikkstunder. Mange forteller om nye følgere og ny kontakt med medlemmer og lokalsamfunn. Engasjement og likerklikk har også overrasket- for eksempel har både facebooksiden i Sarpsborg og Indre Østfold hatt over 30 000 engasjementshandlinger (kommentarer eller likerhandlinger) i løpet av en uke i flere uker på rad. Det er virkelig grunn til å hevde med stolthet at Den norske kirke er synlig i samfunnet, oppleves relevant og engasjerer seg i menneskers liv i disse dager.

Viktig planlegging videre

Vi håper så mange som mulig vil bruke strategien målrettet og helhetlig kommunikasjon for å planlegge et tilbud videre, enten alene eller i samarbeid i fellesråd eller prosti. Mange steder tenker man et digitalt tilbud innenfor gudstjeneste/andakt og musikk/konsert. Andre steder tenker man en digital plan for å holde fast på alle de nye følgerne som kanskje ikke vil dukke opp i kirken, men som vil fortsette å følge kirken digitalt. Andre igjen tenker strategisk på hvordan man kan invitere de som nå har fulgt med digitalt på sosiale medier til å komme til kirken; åpen kirke, samlinger, temamøter etc. Viktige spørsmål:

  1. Hvilke gudstjenester skal gjennomføres digitalt hvor og hvordan? Hvordan bruker vi sosiale medier til å invitere folk til gudstjenester i kirken?
  2. Hva skal man tilby daglig eller ukentlig for ulike målgrupper- barn, eldre, menigheten generelt.
  3. Hvordan jobber vi for å øke dåpsoppslutning via sosiale medier? Vi vet fra årsrapporten at babysang har bidratt til økt oppslutning om dåp. På Øvre Romerike planlegger de tre uker av gangen med annonser, babysangsnutter og dåpsfilmer i en helhetlig plan på tvers av fellesrådene. https://kirken.no/nb-NO/bispedommer/borg-bispedomme/aktuelt1/ferdig%20d%C3%A5pskampanje%20klar%20til%20bruk/

Tre strategiske innspill til planleggingen:

  1. Hvordan kan man få til samarbeid med andre (internt i kirken og eksternt)?
  2. Hvordan synliggjøre kirkens betydning i lokalsamfunnet?
  3. Kan man bruke perioden fram til og med sommeren på å synliggjøre kirkens engasjement for skaperverket (fram mot og rundt skaperverkets dag/verdens miljødag 5.juni) og pilegrimsarbeid i samarbeid med lokale organisasjoner?

Vi erfarer at samlesiden med oversikt over det digitale tilbudet brukes av mange. Her finner du den oversikten vi i bispedømmerådet til enhver tid har over digitale tilbud: https://kirken.no/nb-NO/bispedommer/borg-bispedomme/aktuelt1/digital%20og%20%C3%A5pen%20kirke%20borg%20april/

Erfaringer om hva som fungerer bra

Etter noen intense uker, med bratt læringskurve for de fleste av oss ser vi at noe fungerer bra og noe fungerer mindre bra- og at det er store forskjeller geografisk. Det er derfor vanskelig å gi noen sjekkliste på ting man bør gjøre, men her er noen korte punkter på ting som generelt sett har gitt gode effekter på antall visninger, rekkevidde og engasjement.

  • Video Livesendinger gir generelt mer aktivitet og rekkevidde enn opptak. Opptak fungerer bra når man bruker annonsering og målretting mot spesifikke målgrupper.
  • Moderering (at noen liker og svarer folks kommentarer under sendingene) skaper fellesskap, gir tilhørighet, skaper relasjoner og gir folk en god følelses av å bli sett. Moderering er en egen jobb i tillegg til selve strømming/produsering.
  • Ledelse som sørger for en koordinert og styrt publiseringsplan der det ikke er tvil om hvem som tar beslutningene og hvordan den digitale strømmen styres gir effekt. Både når det gjelder kvalitet, engasjement, bruk av personell, hvilke målgrupper man lager innhold for og forholdet mellom lokale sider og felles-sider.
  • Det å dele andres innlegg og samarbeide med andres organisasjoners sider (kommune, fotballklubb, historielag etc) gir større rekkevidde og engasjement.
  • Annonsering gir større rekkevidde og sørger for at det du ønsker spredning på, blir spredd. For å nå andre enn følgerne dine og deres venner er det nødvendig med annonsering.
  • En bevissthet knyttet til hva som er viktig lokalt stoff som må produseres lokalt, og hvilke ressurser laget av andre som kan deles (for eksempel kultur, barn, konserter) kan spare mye svette, tid og penger.
  • Hjemme hos- med ansatte som byr på seg selv og innlegg som lages utenfor kirken fungerer godt relasjonelt og skaper mye engasjement.

På ressursbanken.no finner du området digital kirke, der ligger det mange opplæringsfilmer, eksempler på planer og mange gode råd: https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/2020/digital%20kirke/.

Strømming av gudstjenester med deltagere er i tråd med personvernet om dere opplyser om at gudstjenesten strømmes direkte, unngår nærbilder ( feks filmer bakfra), kun filmer nærbilder av folk det er avtalt med (lurt å avtale med noen på forhånd), har innhentet samtykke fra medvirkende ansatte og frivillige, og unngår å filme mennesker under nattverd/dåpshandlinger (dersom dåpsfølget ikke vil filmes). Lurt å bli planlegge filming av interiørbilder som dere bruker når man ikke skal fime det som skjer under feks nattverd.

Status Kommunikasjonsløftet

Kommunikasjonsløftet er et fellesprosjekt mellom bispedømmerådet og kirkevergelaget for å øke kompetanse og kapasitet på kommunikasjon. Nå er kommunikasjonskapasitet avtalt og på plass i Østre Borgesyssel, Søndre Borgesyssel, Søndre Follo, Vestre Borgesyssel og Øvre Romerike! Nordre Follo og Nedre Romerike er ikke langt unna. Domprostiet har kapasitet fra tidligere.

Nettverk med kommunikasjonsmedarbeiderne er etablert og vi har foreløpig avtalt møter hver 3.uke i disse Corona tider. Behovet som ble løftet inn på første møte var kommunikasjon om dåp i disse tider.

Kommunikasjonsløftet- #økt oppslutning
Kan man bruke sosiale medier for å øke oppslutning om TOL og dåp? Dette er spørsmålet som er utgangspunkt for prosjektet #øktoppslutning. Nå er 18 av 28 fellesråd med! Første ordinære workshop er avholdt med gode tilbakemeldinger. I workshopen fikk alle deltagerne en gjennomgang av analysene som er gjort av alle sidene som er meldt inn i prosjektet, hver deltagende enhet har meldt inn en side de vil ha analyse og oppfølgning på. Se artikkel om #øktoppslutning her.

Nyttige lenker og ressurser

På ressursbanken.no finner du området digital kirke, der ligger det mange opplæringsfilmer, eksempler på planer og mange gode råd: https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/2020/digital%20kirke/

Strategiplanen til Den norske kirke i Borg kan brukes til å planlegge kommunikasjon framover. Nederst i denne artikkelen kan du laste den ned: https://kirken.no/nb-NO/bispedommer/borg-bispedomme/aktuelt1/menighetsr%C3%A5dskurs/

Det finnes en facebook gruppe som heter kirke-Tv der flere prester i Borg er med.

Vår samarbeidspartner Astrid Valen Utvik har nesten daglig gratis webinarer: https://www.valen-utvik.no/webinar

I samtale med kirkeverger kommer det fram at det nå kommer en del sommervikarer på gravlundene- kan noen av disse være en ressurs i menighetens digitale arbeid?

 

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"